مديريت استراتژيك از ديدگاه فرد آر ديويد به معناي هنر و علم تدوين، اجرا و ارزيابي تصميمات وظيفه اي چندگانه مي باشد كه سازمان را قادر مي سازد به هدف هاي بلند مدت خود دست يابد.
براساس اين تعريف، فرايند مديريت استراتژيك در برگيرنده سه مرحله مي شود:
الف) تدوين استرتژي ها
ب) اجراي استراتژي ها
ج) ارزيابي استراتژي ها
در اين بحث توجه شما را به چند اصطلاح متداول جلب مي نماييم:
استراتژي:
استراتژي ها ابزاري هستند كه شركت مي تواند بدان وسيله به هدف هاي بلندمدت خود دست يابد.
سياست ها:
مجموعه اي از رهنمودها، مقررات و رويه هايي است كه شركت براي دست يابي به اهداف سالانه خود رعايت مي نمايد در واقع، سياست ها تعيين كننده شرايط روزمره و تكراري شركت مي باشند.
بيانيه ماموريت:
بيانيه ماموريت، سندي است كه يك سازمان را از ساير سازمان هاي مشابه متمايز مي نمايد. در اين بيانيه به سوال ” ما به چه كاري مشغول هستيم؟” پاسخ داده مي شود و گاهي به عنوان رسالتي بيانگر ارزش ها و اولويت هاي يك سازمان نيز به كار مي رود.
استراتژيست ها:
استراتژيست ها افرادي هستند كه مسئول موفقيت يا شكست هاي يك سازمان مي باشند آنها با عناوين مختلف شغلي به جهت دهي هاي كلان سازماني مي پردازند تا در درياي متلاطم كسب و كار رقابتي ، از رقبا پيشي بگيرند. استراتژيست ها عهده دار سه مسئوليت اصلي هستند:
* ايجاد بستر براي تغيير * ايجاد تعهد و احساس مالكيت * ايجاد توازن بين ثبات و نوآوري
مزاياي رقابتي:
كليه امتيازاتي كه باعث مي گردد تا يك سازمان از ساير رقباي خود متمايز گردد را مزاياي رقابتي مي نامند. مزاياي رقابتي دقيقا آن چيزهايي است كه ما داريم اما رقبا ندارند و ما به توسط همين داشته ها مي توانيم از سايرين سبقت بگيريم.
نویسنده: دکتر امین گلستانی، مشاور و مدرس استراتژی های فناوری و امنیت اطلاعات