--------------------------------------------------------------------------------------------- Optimizer of Information Technology & Communication ----------------------------------------------------------------------
امنیت، سرعت و دقت را از ما بخواهید

مديريت استراتژيك

مديريت استراتژيك از ديدگاه فرد آر ديويد به معناي هنر و علم تدوين، اجرا و ارزيابي تصميمات وظيفه اي چندگانه مي باشد كه سازمان را قادر مي سازد به هدف هاي بلند مدت خود دست يابد.

براساس اين تعريف، فرايند مديريت استراتژيك در برگيرنده سه مرحله مي شود:images

الف) تدوين استرتژي ها

ب) اجراي استراتژي ها

ج) ارزيابي استراتژي ها

در اين بحث توجه شما را به چند اصطلاح متداول جلب مي نماييم:

استراتژي:

استراتژي ها ابزاري هستند كه شركت مي تواند بدان وسيله به هدف هاي بلندمدت خود دست يابد.

واژه­ استراتژی از ریشه­ یونانی strateeema  است که خود از واژه­ strategos به معنای ژنرال ارتش مشتق شده است. Strategos به معنای ارتش و ago به معنای هدایت است. بنابراین واژه­ مزبور به معنای هدایت ارتش است.
به لحاظ تاریخی نیز  Strategos عنوان افسران عالی­ رتبه­ ارتش بیزانس بوده که یک منطقهی نظامی – مترادف با یک سپاه نظامی مدرن- تحت فرمان آنها قرار داشته است. معمولا Strategos حاکم منطقه­ ای نظامی بوده که نیروهایش را در آنجا گرد می­ آورد یا پایگاه نیروهایش را در آنجا قرار می­ داد؛ اما در عمل strateeema به مفهوم هر اقدام یا مانوری اطلاق شد که هدف آن فریب یا غافل­گیری دشمن باشد و در نتیجه استراتژی نیز یک روش، طرح یا strateeema برای نیل به یک هدف تعریف شد.
انجمن مطالعات عالی نظامی وابسته به پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا استراتژی را این­طور تعریف می­ کند: «استراتژی علم و فن توسعه و کاربرد قدرت­ های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی ملت به هنگام صلح و جنگ و به­ منظور تامین حداکثر پشتیبانی از سیاست­ های ملی و افزایش احتمال پیروزی و تقلیل احتمال شکست است.»
عناصر استراتژی
استراتژی از سه عنصر اهداف، راه­ و روش و ابزارها تشکیل می­ شود. منظور از اهداف، هدف­ های نظامی است و مراد از راه ­ها، روش­ های متفاوت به کارگیری نیروی نظامی و در حقیقت بررسی اقداماتی است که برای نیل به اهداف نظامی طراحی می­ گردد و مفاهیم استراتژیک نظامی خوانده می­ شود. ابزار به­ معنای منابع نظامی، نیروی انسانی، قدرت مالی، پول، نیروها، پشتیبانی و غیره است که برای انجام ماموریت لازم است

سياست ها:

مجموعه اي از رهنمودها، مقررات و رويه هايي است كه شركت براي دست يابي به اهداف سالانه خود رعايت مي نمايد در واقع، سياست ها تعيين كننده شرايط روزمره و تكراري شركت مي باشند.

بيانيه ماموريت:

بيانيه ماموريت، سندي است كه يك سازمان را از ساير سازمان هاي مشابه متمايز مي نمايد. در اين بيانيه به سوال ” ما به چه كاري مشغول هستيم؟” پاسخ داده مي شود و گاهي به عنوان رسالتي بيانگر ارزش ها و اولويت هاي يك سازمان نيز به كار مي رود.

استراتژيست ها:

استراتژيست ها افرادي هستند كه مسئول موفقيت يا شكست هاي يك سازمان مي باشند آنها با عناوين مختلف شغلي به جهت دهي هاي كلان سازماني مي پردازند تا در درياي متلاطم كسب و كار رقابتي ، از رقبا پيشي بگيرند. استراتژيست ها عهده دار سه مسئوليت اصلي هستند:

* ايجاد بستر براي تغيير    * ايجاد تعهد و احساس مالكيت   * ايجاد توازن بين ثبات و نوآوري

مزاياي رقابتي:

كليه امتيازاتي كه باعث مي گردد تا يك سازمان از ساير رقباي خود متمايز گردد را مزاياي رقابتي مي نامند. مزاياي رقابتي دقيقا آن چيزهايي است كه ما داريم اما رقبا ندارند و ما به توسط همين داشته ها مي توانيم از سايرين سبقت بگيريم.

**** ورود شما را به اين سايت علمي آموزشي خوش آمد مي گوييم و منتظر نقطه نظرات ارزشمند شما هستيم ****    
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect. برو به بالا