سامانههای خِبره یا سیستمهای خِبره (Expert systems)
به دستهای خاص از نرمافزارهای رایانهای اطلاق میشود که در راستای کمک به کاردانان و متخصّصان انسانی و یا جایگزینی جزئی آنان در زمینههای محدود تخصّصی تلاش دارند. اینگونه سامانهها، در واقع، نمونههای آغازین و سادهتری از فناوری پیشرفتهتر سامانههای
دانش-بنیان به شمار میآیند.
این سامانهها معمولاً اطلاعات را به شکل واقعیت ها و قواعد در دادگانی به نام پایگاه دانش به شکل ساختارمند ذخیره نموده، و سپس با بهرهگیری از روش هایی خاص استنتاج از این دادهها نتایج مورد نیاز حاصل میشود.
سیستم های خبره یکی از شاخه های هوش مصنوعی است که همچون یک فرد خبره با استفاده وسیع از دانش تخصصی به حل مسائل می پردازد. فرد خبره کسی است که در یک زمینه خاص دارای تجربه و مهارت و در یک کلام خبرگی است. بنابراین فرد خبره دارای دانش یا مهارت خاصی است که برای بیشتر مردم ناشناخته و یا غیر قابل دسترسی است. فرد خبره مسایلی را حل می کند که یا توسط دیگران قابل حل نیست و یا او مؤثرترین (و البته بهينه ترين) راه حل را برای ان مسئله ارائه می دهد.
اگر بخواهیم سیستمهای خبره را در یک جمله توصیف کنیم باید بگوییم که این سیستمها به طور کلی برنامههایی هستند که قادرند همانند انسان مسایل خاصی را استدلال کنند. این سیستمها برای استدلال، از الگوهای منطقی خاصی استفاده میکنند که مشابه همان کاری است که انسان در زمان حل یک مسئله عمل میکند. در واقع همانطور که انسان برای حل یک مسئله، تعقل یا اندیشه میکند، سیستمهای خبره نیز برای این کار به الگوها و راه و روشهایی متوسل میشوند که انسان برای انها مشخص کرده است، بنابراین چون از منطق بشری استفاده میکنند میتوان گفت که تا حدودی همانند انسان فکر میکنند.
سیستمهای خبره زمینهای پرکاربرد در هوش مصنوعی و مهندسی دانش است که با توجه به نیاز روزافزون جوامع بر اتخاذ راه حلها و تصمیمات سریع در مواردی که دانشهای پیچیده و چندگانهٔ انسانی مورد نیاز است، بر اهمیت نقش آنها افزوده هم میشود. سیستمهای خبره به حل مسائلی میپردازند که به طور معمول نیازمند تخصّصهای کاردانان و متخصّصان انسانی است. به منظور توانایی بر حل مسائل در چنین سطحی (ترازی)، دسترسی هرچه بیشتر اینگونه سامانهها به دانش موجود در آن زمینه خاص ضروری میگردد.
اجزای سیستمهای خبره
سیستم خبره از هشت عنصر، تشکیل میشود:
- کاربر؛ شخصی است که با سیستم ارتباط متقابل دارد؛ که دسته بندیهای مختلفی از آن وجود دارد. در بین این دستهبندیها، کاربری که از هرجهت درگیر با پروژه سیستم باشد، نقش مهمی در موفقیت ایجاد سیستمهای خبره دارد. ایجاد سیستمهای خبره تا زمانیکه مورد پذیرش کاربر قرارنگرفته باشند، سودی نخواهد داشت.
- فرد خبره؛ شخصی که متخصص در یک زمینه خاص نه در تمام زمینهها بوده و طی سالها تجربه در حل مسائل مربوط به یک زمینه خاص، تخصص یافته است.
- مهندس دانش؛ شخصی است که سیستمهای خبره را طراحی کرده و میسازد؛ یک متخصص کامپیوتر که بر روشهای هوش مصنوعی اشراف دارد و میتواند روشهای متفاوت هوش مصنوعی را بهطور مقتضی در حل مسائل واقعی بهکار گیرد.
- پایگاه داده؛ مجموع دادههایی درباره موضوعها و وقایعی است که در پایگاه دانش، بهمنظور دستیابی بهنتایج مورد نظر بهکار خواهد رفت.
- پایگاه دانش؛ مشتمل بر دانش متخصص و شیوههای داد و ستد با پایگاه داده برای دستیابی به نتایج مورد نظر است.
- موتور استنتاج؛ امکان استنتاج و نتیجهگیری از ارتباط بین پایگاه داده و پایگاه دانش را فراهم میکند.
- سیستم توضیح؛ چگونگی دستیابی سیستم به یک نتیجه خاصی را برای کاربر تشریح مینماید. این موضوع از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ زیرا پذیرش و تأیید کاربر را افزایش میدهد و به شناسایی و تصحیح خطا و اشکالهای ساده سیستم نیز کمک میکند.
- قسمت اکتساب دانش؛ که فرایند استخراج، طراحی و ارائه دانش است. در اغلب موارد، استخراج دانش متخصص از طریق تکنیک مصاحبه صورت میگیرد.
لذا بطور كلي مي توان مدل هاي سیستم خبره را مشتمل بر چهار بخش اصلی دانست:
- پایگاه دانش (Knowledge Base)
- موتور استنتاج (Inference Engine)
- امکانات توضیح (Explanation Facilities)
- رابط کاربر (User Interface)
سامانههای خبره در زمینههای بسیار متنوعی کاربرد یافتهاند که برخی از این زمینهها عبارتند از پزشکی، حسابداری، کنترل فرایندها، منابع انسانی، خدمات مالی، و GIS. حسابداری، تجزیه و تحلیلهای مالی پزشکی (تشخیص بیماری)، آنژیوگرافی، باستان شناسی، تولید ویفرهای سیلیکونی و انواع خاصی از پرتونگاری در زمینههای مختلف دیگری نیز سیستمهای خبره پدید آمدهاند همانند: مشاوره حقوقی، مشاوره برای انتخاب بهترین معماری یا ترکیب بندی سامانه کامپیوتری، مشاوره مهندسی ساختمان و غیره.
در هر یک از این زمینهها میتوان کارهایی از نوع راهنمایی، پردازش، دستهبندی، مشاوره، طراحی، تشخیص، کاوش، پیش بینی، ایجاد مفاهیم، شناسایی، توجیه، یادگیری، مدیریت، واپایش، برنامهریزی، زمانبندی و آزمایش را با مددجویی از سامانههای تجربی با سرعت و آسانی بیشتری به انجام رسانید. سامانههای خبره یا به عنوان جایگزین فرد متخصص یا به عنوان کمک به وی استفاده میشوند.
مشکلات استقرار سیستمهای خبره
یکی از موانع اصلی بر سر استقرار سیستمهای اطلاعاتی و بهخصوص سیستمهای هوشمند تصمیم گیری، نیروی انسانی موجود در سازمان است. مقاومت در برابر تغییر یکی از نشانههای اهمیت نیروی انسانی سازمان است. بیشتر افراد با شدت های متفاوت به تغییرپذیری بی علاقه اند. انسانها متشکل از عادات خود هستند هرچه انسان ها می دانند، حتی اگر مطلبی را به اشتباه یاد گرفته باشند، آنرا بهعنوان ارزش قابل احترامی برای خود میدانند. تغییر و اصلاح این ارزش ها هرچند در افراد مختلف متفاوت است، ولی تغییرپذیری انسانها مترادف با بیارزش شدن دانسته هایشان تلقی میشود و مقاومت ناخودآگاه با آن امری اجتنابناپذیر است لذا جهت استقرار اينگونه فناوري ها، استفاده از شيوه هاي مدرن و نوين مديريتي و داشتن برنامه هاي استراتژيك كامل، الزامي است.